Ydmykhet

Gud står de stolte imot, men de ydmyke gir han nåde. Den som er hovmodig kan få problemer på grunn av sin holdning.

Ydmykhet er himmelsk visdom. Med overmot følger skam, men de ydmyke har visdom. Ydmykhet utløser Guds velbehag og nåde. Nåde er noe vi får, og gir. Nåden er grenseløs

16 romerske soldater var ikke nok til å passe på Peter, da han var kastet i fengsel med fotlenker rundt benene. Soldatene som skulle passe på han møtte overmakten. Det var noen som helhjertet ba for han.

Jordskjelvet kom og lenkene falt av han. Jernporten gikk opp av seg selv, og Peter vandret ut som en fri mann. De som ba for han, ble veldig overrasket da Peter banket på døren. Gud hørte deres inderlige bønner og Gud grep inn.

Gud er den samme i dag, men vi er av den oppfatning at vi må gjøre ett eller annet for at Gud skal høre oss. Vi trenger ikke å finne på noe nytt - bønnens makt er den samme i dag, den fungerer. Står det noe sted at vi må slutte med noe?

Matteus 7,7-11 Be så skal dere få. Let så skal dere finne . Bank på, så skal det bli lukket opp for dere. For hver den som ber, han får, den som leter, han finner, og den som banker på, skal det bli lukket opp for.

Sion Ingedal, 18. november 2020

Kjell Håkon Gaulin

Helbredelse og god helse.

Helbredelse og god helse er jo noe vi alle mennesker ønsker å ha. Salme 107:20 Han sendte sitt ord og leget dem og fridde dem fra deres graver. For et løfte. Det er til oss som tror på en levende Gud.

Ordsp. 4:20-22 Lytt til det jeg sier, min sønn, vend øret og hør mine ord! Slipp dem aldri ut av syne, bevar dem dypt i ditt hjerte! For de gir liv til dem som finner dem, og helsebot for hele kroppen. Det er bedre å feste øynene på Jesus og hans løfter enn på problemene.

Jes 53: 5 Ved hans sår har vi fått legedom.

2. Kor. 1:20 Gud står ved sine løfter! Kristus er ikke ja og nei, men i ham er bare ja.

Jakob 5:16 Synd kan stenge for både bønnhørelse og helbredelse.

 1.    Joh. 1: 9 Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss fra all urett.

 Ordsp. 17:22 Glede i hjerte gir god helse, mismot tærer på marg og ben.

 Salme 37:4 Ha din lyst og glede i Herren, så gir han deg det ditt hjerte ønsker!

 Fil. 4:4 Gled dere i Herren alltid! Igjen vil jeg si: Gled dere.

 Neh. 8: 10 Vær ikke bedrøvet!  For gleden i Gud er vår styrke.

Fil 4: 6-7  Vær ikke bekymret for noe! Men la alt som ligger dere på hjertet, komme fram for Gud i bønn  og påkallelse med takk! Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus.

La oss takke Gud for alt i Guds rike, så det motsatte holdninger ikke slipper inn som gjør oss bitre, sure, misunnelige, utakknemlige og motløse.

La ikke det krampaktige få tak, men la oss hvile i Guds løfter og barnslig stole på at han holder det han har lovet.

 

Sion Ingedal, 11.11.2020

Kjell H. Gaulin

 

 

Tungen og dens synder

Jakobs brev 3:5 Slik er det med tungen. Den er et lite lem, men taler likevel store ord. Se, en liten ild, hvor stor en skog den setter i brann!

Vi må være varsomme med våre ord. Et uvennlig ord som baktalelse kan skade vår neste, og gi tragedier. Tenk hvor stor skade det vi kan gjøre med det lille lemmet hvis vi ikke holder det i tømme.

Det virker så ufarlig de små handlingene kan ha, men hvor farlig det er når ilden er ødeleggende og sprer seg, og gjør det onde. Det er da godt å vite at vi kan gjøre det gode med vår tunge. Velsigne hverandre. Tale vel om hverandre. Hjelpe hverandre, dele ordet sammen, og spre lys og varme rundt oss.

Herren vil at vi skal tenke på hvor stor betydning de små handlingene kan ha, og hvor velsignet det er når den er god og gjør godt i en kald og mørk verden. Derfor skal vi ikke tro at det vonde er ufarlig fordi det synes å være så lite, heller ikke at det gode er ubetydelig fordi vi syntes det er så lite. La oss trøste og hjelpe hverandre.

Vent på Herren! Vær ved godt mot, ditt hjerte være sterkt! Ja, vent på Herren ! Salme 27:14

Et vennlig ord betyr så mye.

 

Sion Ingedal, 04.11.2020

Kjell H. Gaulin

 

Frihet

Som mennesker leter vi alltid etter noe. Vi ønsker å leve i frihet, og vi er skapt til å leve i frihet. For å finne den riktige frihet må vi lete der hvor friheten kommer fra. Vi trenger en høyre makt som kan sette oss i frihet.

Johannes 8:36 - Får da sønnen frigjort eder, da blir i virkelig fri. Det er hos Jesus vi blir satt i frihet. Han kommer oss til hjelp i alle livets situasjoner.

En bolig er den eldgamle Gud, her nede er hans evige armer. 5.Mos.33:26-27. For den som finner meg, finner livet og får nåde hos Gud.

Syndefallet skapte en helt ny situasjon. Den onde kommer til oss med fristelser og plager. Mennesket blir fylt med redsel, som igjen fører oss inn i trelldom, frykt, angst og vanskelige situasjoner. Han bruker den samme ordene som da han fristet Eva i Edens Hage: Har Gud virkelig sagt.

Hele verden ble fylt med frykt og ondskap, land mot land, og rike mot rike, når synden kom inn i verden. For en katastrofe. La oss ikke fortvile. Jesus har all makt, han kommer igjen for å skape fred på jorden. Derfor står vårt håp til han.

Jeg leste at Bibelsk håp hviler på Guds løfter. Håp er ikke mindreverdig i forhold til tro, men en forlengelse av troen. Tro er den nåværende besittelse av  Nåde. Håp er å ha tillit til Nådens framtidige resultater.

Bare hos Gud er jeg stille, fra ham kommer min frelse. Bare han er min klippe og min frelse og mitt vern, jeg skal ikke vakle Salme 62:2-3

Fri er og være fri i frihet.

 

Sion Ingedal, 28.10.2020

Kjell H. Gaulin

Guds Ord står fast

Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldri forgå.  Luk 21,33. Det er godt å ha et trykt og godt feste i en urolig verden som stadig er i forandring. Herrens ord er til oss alle, som tar imot det. Hans løfter og trøst til oss, er at allting er tilgitt og glemt. Våre synder som plaget oss har han betalt på Golgata. Guds ord står fast om enn fjellene rokkes.

Mange har prøvd å angripe og forakte det som gammeldags, uaktuelt, men det går aldri ut på dato. Guds løfter til oss er til å stole på. Løftene er til oss som tror på ham:  Unge, gamle, fattige, syke, fromme, friske, syndere, fromme og rike. Ja, alle de som tok imot han ga han rett til å bli Guds barn de som tror på hans navn.

Himmel og jord skal brenne. Høyder og berg forsvinne, men den som tror skal finne, løftene de står fast.

Jesus sa, før han for bort: Jeg vil ikke etterlate dere farløse, jeg kommer til dere. Den Hellige Ånd er med oss, og minner om Guds ord i våre daglige forhold. Løftene til oss er for enhver situasjon og for ethvert menneske. Et løfte er en erklæring av avsenders vilje.

Min sjel, lov Herren, og alt som i meg er, love hans hellige navn! Min sjel, lov Herren, og glem ikke alle hans velgjerninger! Han som forlater all din misgjerning, som leger alle dine sykdommer.

Han som forløser ditt liv fra graven, som kroner deg med miskunn og barmhjertighet. Han som metter din sjel med det som godt er, så du blir ung igjen likesom ørnen.

 

Sion Ingedal, 21.10.2020

Kjell H. Gaulin.

 

Glem Ikke!

Ta deg i vare så du ikke glemmer Herren, 5. Mosebok 6:12

Glemsomhet kan være farlig. Når et helt folk glemmer sin fortid, er det omtrent som når et menneske mister hukommelsen. Da  blir man udugelig både for nåtiden og framtiden. Våre materielle goder og gaver takker vi Herren for, vi må ikke glemme giveren opp i alt dette. 

Salme 103; Min sjel, lov Herren, og alt som i meg er, love hans hellige navn! Min sjel, lov Herren, og glem ikke alle hans velgjerninger! Han som forlater all din misgjerning, som leger alle dine sykdommer. Han som forløser ditt liv fra graven, som kroner deg med miskunn og barmhjertighet. Han som metter din sjel med det som godt er, så du blir ung igjen likesom ørnen. Herren handler rettferdig, han gir rett til alle undertrykte.

La oss ta oss i vare, så vi ikke glemmer Herren. La oss feste blikket på Jesus, han som er troens opphavsmann og fullender. Himmelens Gud, han vil la det lykkes for oss. Han har omsorg for oss, og glemmer oss ikke.  Han vil at alle mennesker skal bli frelst.

 

Sion Ingedal, 14 oktober 2020

Kjell H. Gaulin

Hva er tro?

Tro er ikke følelser. Våre følelser tilhører vår menneskelige natur. De er som vinden, svinger i alle retninger.

Vi har et eksempel fra Bibelen som viser den frelsende tro: Før Israelsfolket dro ut av Egypt, befalte Gud dem å slakte et lyteløst lam. De skulle stryke blodet på de to dørstolpene og dørbjelken til huset hvor de var. Da Guds engel kom, så han blodet, og gikk forbi. Men det gjorde han ikke hos Egypterne.

Det var blodet som frelste Israelittene. Deres forståelse av Gud eller deres følelser mens de var inne i huset, betydde ingen ting. Blodet var nok (2. mos. Kap. 12). Hvis ikke de hadde strøket blod på dørstolpene og dørbjelken, ville de ha lidd samme straff som Egypterne.

Det er også blodet som frelser oss i dag. Jesus hans blod renser fra all synd 1. joh. 1:7

Joh. 3:16 For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. Tro er å stole på, holde fast på Guds løfte. 1. Joh. 5:14-15.

 

Sion Ingedal, 07.10.2020

Kjell H. Gaulin

 

 

Å frykte Gud

Hva menes det med å frykte Gud?

Det er to slags frykt.

1. Å være redd.
2. Å ha ærefrykt, respekt.

Adam og Eva. Da de hadde falt i synd i Edens hage, ble de redde og gjemte seg for Gud. 1.Mos.3. Den rette gudsfrykt driver oss inn til Gud. Trelldomsfrykten er redd for Gud.

Rom 8:15 Dere har ikke fått trelldommens ånd, så dere igjen skulle være redde. Dere har fått barnekårets Ånd som gjør at vi roper: Abba far! Som betyr pappa.

Jesaja 1:18 Kom la oss gjøre opp vår sak sier Herren. Om syndene deres er som purpur, skal de bli hvite som snø, om de er røde som skarlagen, skal de bli hvite som ull.

Gud er en evig og god Gud. Han vil at alle mennesker skal bli frelst, og berget for evigheten.

Hør alle hans løfter til oss.

Jes. 53: 5-6 Gud tok vår straff på seg, for at vi skulle gå fri. Vi kan ikke frelse oss selv.

Salme 34:23 Ingen som tyr til ham, skal lide straff.

Før var vi redde for Gud. Ja, Bibelen sier at vi var fiender rom.5:10. Men nå er Gud vår beste venn og trygghet, ja en evig Far for oss.

Rom.10:9-10 For hvis du bekjenner med din munn at Jesus er Herre, og tror i ditt hjerte at Gud har oppreist ham fra de døde, skal du bli frelst. Med hjertet tror en til rettferdighet, og med munnen bekjenner en til frelse.

Sion Ingedal, 30.09.2020

Kjell H. Gaulin

 

Jesus ble prøvd i alt, dog uten synd.

Jesus ble født som menneske og Guds sønn. Han vokste opp som andre barn i Nasaret. Ble omskåret. Var i templet som tolv års gammel gutt, men folket og prestene var ikke klar over hvem han var. De undret seg over hvilken kunnskap han hadde. Prøvde yrkeslivet som tømrer. Ja, det ble sagt om han, tømmermannens sønn. Han ble prøvd og fikk oppleve sorg og smerte.

Hans første under var i bryllupet i Kanaan hvor han gjorde vin av vann. Da begynte hans virksomhet som han skulle fullbyrde her på jorden 30 år gammel. Folk forsto, og han sa det selv at himmelens rike var kommet nær. Han kom til sine egne, men hans egne tok ikke imot han. Alle de som tok imot han gav han rett til å bli Guds, de som tror på hans navn.

Aldri har noen talt med en slik autoritet. Folket ble forundret. Jesu budskap gjorde et sterkt inntrykk. Aldri har noe menneske talt slik som denne mannen Joh.7:16. Det var vanlig at en profet sa: Så sier Herren. Jesus sa aldri dette, men han sa: Jeg sier dere. Mat.5:22. Jesus var selv ordet og Herren.

Jesus gir en klar beskjed Mat. 10:7-8 Og der dere kommer, skal dere forkynne: Himmelriket er nær! Helbred syke,vekk opp døde, gjør spedalske rene, driv ut onde ånder. For intet har dere fått det, for intet skal dere gi det. Jesus viste folket her på jorden at han har all makt, også i himmelen.

Jesus ble født for å dø i vårt sted. Jesus død på korset er historiens viktigste begivenhet. Da ble djevelen og alle mørkets makter en gang og for alltid beseiret. Kol. 2:15 Han avvæpnet maktene og myndighetene og stilte dem frem til spott og spe da han triumferte over dem på korset.

Frelsen til oss er gratis, men Jesus betalte dyrt for oss at vi skulle bli frelst. Han sonet all verdens synd, da han døde i vårt sted. Dødsrikets porter han sprengte. 1.åp.1:18 står det at Jesus har nøklene til døden og dødsriket. Det betyr at han har makten. 1. kor. 15 oppstandelseskapitlet: Den tredje dagen sto han opp, og kom ut av graven.

Oppstandelsen var et faktum. Førti dager etter oppstandelsen ble han løftet opp mot himmelen og en sky tok han bort, mens hans disipler så på. Han skal komme igjen på samme måten som han for bort. Ja kom Herre Jesus kom snart.

 

Sion Ingedal, 23.09.2020

Kjell H. Gaulin

Engler

Ordet engel betyr sendebud. Guds ambassadører, hans budbærer, hans soldater. Salme 91:11. For han skal gi sine engler befaling om å bevare deg på alle dine veier. Salme 34:8  Herrens engel slår leir til vern om dem som frykter Herren, og frir dem ut av fare. Englene åpenbarte seg for hyrdene på marken. Eder er i dag en frelser født.

Englene er skapte vesener kol. 1:16. Englene er åndsvesener, men kan også opptre i fysisk tilstand. De kan se ut som mennesker. De kan opptre både synlig og usynlig. Englene er veldig i makt og kraft. De utfører Guds oppdrag med en myndighet og kraft som ingen andre kan motstå.

Herrens engel steg ned fra himmelen og veltet stenen fra Jesu graven. Han var som lyn å se til, og klærne var hvite som snø.  Mat: 28 : 2-3. Når tiden er inne, skal en engel gripe Satan, den gamle slange, binde ham, og kaste ham i avgrunnen for tusen år. Åp. 20:2-3

Englene er udødelige. Evighetsvesener som aldri dør. Englene er hellige vesener. De er syndfrie. De er ærlige, lydige, ydmyke og tallrike. Englene skal ikke tilbedes Åp. 19:10 og Åp. 22:8-9. De er tallrike Åp. 5:11 det var titusener på titusener, tusener på tusener av dem.

Erkeengelen Mikael overengel nevnes som engleverdens fyrste og hærfører. Bibelen nevner han ved navn flere ganger. Engelen Mikael er spesielt satt til å verne om Israel. Dan.12:1 Dan.10:20. navnet Mikael betyr: Hvem er lik Herren.

Engelen Gabriel: Guds budbærer, Guds mann eller Guds helt. Han er nevnt i bibelen fire ganger Guds sendebud gode og viktige nyheter. Han bar bud til jomfru Maria at Frelseren skulle fødes.

Vi takker Gud for hans hellige engler. Og vi ber Gud om hjelp så vi alltid må ferdes der hans engler vokter, leder og verner Guds folk.

 

Sion Ingedal, 16.09.2020

Kjell H. Gaulin

Jesus vant og jeg har vunnet.

Satan betyr motstander. Satan er Guds totale motstander. Han står imot Gud og alt hva Gud er og har, med alle mulige midler. Satan hovedfiende her på jorden er alle kristne og Guds utvalgte folk, Israel.

Den onde Satan er all ondskaps kilde og utspring. Han er totalt ond, tvers igjennom. Mat. 13:19 en løgner. Djevelen betyr anklager og baktaler, en som gjør alt i sin makt for å sverte og beskylde andre. Han anklager og kritiserer Gud, og det samme om menneske overfor Gud.

Fristeren Satan kan skape seg om til en lysets engel 2. kor. 11:14. Han er et åndsvesen, men han kan også opptre i legeme skikkelse. Det kan ikke demonene, de onde ånder. Satan frister alle. Eva var det første mennesket som ble fristet.

Fristeren vil alltid sette inn sine angrep når vi er svake og der vi er svake. Joh. 10:10 Tyven kommer bare for å stjele, drepe og ødelegge.

Jesus Kristus har all makt Kol. 2:15 Han avvæpnet maktene og myndighetene og stilte dem åpenlyst til skue, da han viste seg som seierherre over dem på korset.

Mat: 28:18-19 Meg er gitt all makt i himmel og på jord, sier Jesus Kristus. Vi er under Guds trygge omsorg 2.tess 3:3.

Om verden full av djevler var om ville oss oppsluke. Vi frykter ei, vi med oss har. Den som Guds sverd kan bruke. Er verdens fyrste vred, og vil oss støte ned. Han ingen ting formår, fordi alt dømt han går. Et Guds ord kan ham binde. (Luther)

Jesu død på korset er historiens viktigste begivenhet. Da ble djevelen og alle mørkets makter en gang og for alltid beseiret. I åp. 1:18 står det at Jesus har nøklene til døden og dødsriket. Det betyr at han har makten, og at nå er det han som bestemmer.

2. kor: 5:17 Derfor, om noen er i Kristus, da er han en ny skapning, det gamle er forbi, se alt er blitt nytt. Jesus Kristus, sann Gud fra evighet, sann Gud og sant menneske i sitt jordeliv, sann Gud og sant herliggjort menneske i all evighet.

Frelsen er til alle mennesker. Frelsen er en Guds gave, av bare nåde.

 

Sion Ingedal, 09.09.2020

Kjell H. Gaulin

Gud er trofast

Gud er trofast. Han forlater ingen, men mange mennesker forlater Gud.

Menneskenaturen er sterk religiøs. Det er nedlagt i mennesket et behov for en høyre makt å støtte seg til, en gud som gir kjærlighet, trygghet og tilgivelse.

Bare Bibelens Gud kan dekke disse grunnleggende behov. Når mennesket forlater Gud, har det fremdeles sitt religiøse behov. Da vil andre ting få den plassen Gud skulle hatt.

Mennesket er skapt til fellesskap med Gud. Dette fellesskap er nødvendig for menneskets trygghet og harmoni. Jes. 48.22 De gudløse har ingen fred, sier Herren. Dette er hva vi trenger i dag, ja, til alle tider. Budskapet om frelse skal forkynnes.

Salme 33.9 Han talte, og det skjedde, han bød, og det stod der.

2. tim 2.14 Dette skal du minne om!

For Guds åsyn skal du pålegge dem at de ikke skal ligge i ordkrig, til ingen nytte, men til undergang for dem som hører på. Vi skal møte tidens vantro og det veldige religiøse behov hos folk, med en bibelsk forkynnelse i Ånds og Krafts bevis.

Den som leter etter Gud, må lete der han er å finne. Det er først og fremst i Bibelen, Guds eget ord. Det er de hellige skrifter som kan gi deg visdom som leder til frelse ved troen på Kristus Jesus.

Jeremia 15.16 Jeg fant dine ord, og jeg åt dem. Og dine ord var til fryd for meg og til glede for mitt hjerte. For jeg er kalt ved ditt navn, Herre hærskarenes Gud.

 

Sion Ingedal, 01.09.2020

Kjell H. Gaulin.